MUZEUM NARODOWE W KRAKOWIE
Strona główna | Mapa serwisu | Kontakt | Szukaj
Mediateka
Katalog zbiorów

Kraków na wyciągnięcie ręki. Rzeźba architektoniczna ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie

Muzeum Narodowe w Krakowie - Pałac Biskupa Erazma Ciołka, ul. Kanonicza 17

800 fragmentów najcenniejszych rzeźb architektonicznych z całej Polski, pochodzących m.in. z kościoła Mariackiego, katedry krakowskiej czy katedry gnieźnieńskiej, możemy oglądać w pięknie odrestaurowanych piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie. Eksponaty prezentowane na wystawie to elementy oryginalne, wykonane z kamienia, lub gipsowe odlewy rzeźb – z portali, zworników, nagrobków królewskich. Na co dzień rzeźby te – świadectwo blisko tysiącletniej historii architektury w Polsce – trudno oglądać z bliska ze względu na niedostępne położenie.

ZOBACZ FILM


Do Muzeum Narodowego w Krakowie od początku jego powstania w 1879 roku trafiały oryginalne fragmenty głównie krakowskich budowli świeckich i sakralnych, które z powodu zniszczenia wymieniano na kopie. Muzeum kolekcjonowało też odlewy gipsowe elementów rzeźby architektonicznej, których nie można było pozyskać do zbioru muzealnego, a które uważano za ważne w opowieści o dziejach sztuki polskiej. Dla tych kolekcji w latach 20. XX wieku Muzeum urządziło osobną ekspozycję w Wieży Ratuszowej. Jednak po jej zamknięciu na początku lat 60. minionego stulecia prawie cały zbiór rzeźby architektonicznej i odlewów gipsowych został zmagazynowany i stopniowo o nim zapomniano.

O tej niezwykłej kolekcji rzeźb przypomina – przybliża ją dosłownie „na wyciągnięcie ręki” – wystawa w Pałacu Biskupa Erazma Ciołka.

Zwiedzanie dla osób niewidomych i niedosłyszących
W większości sal znajdują się eksponaty przygotowane dla poznawania dotykowego przez osoby słabo widzące i niewidome. Orientację ułatwia im specjalna ścieżka audioprzewodnika.



Muzyka kamieni
Wystawie rzeźb towarzyszyć „muzyka kamieni”, wykonana na rzadkim instrumencie litofonie, który został specjalnie na tę okazję sprowadzony do Polski z Zurychu. Materiał muzyczny stanowią z jednej strony fragmenty przetworzonej i zniekształconej muzyki renesansu i baroku, z drugiej zaś, naturalne brzmienia łupków i otoczaków rzecznych, których użycie wynika z poszukiwania „pradźwięku” kamienia jako tworzywa ekspozycji.


Multimedia

By uatrakcyjnić projekt, zrealizowano interaktywne prezentacje na temat kolekcji w specjalnych multimedialnych kioskach. Natomiast na ekranach plazmowych i holograficznych wyświetlane są filmy dokumentalne i animacje.

 

PLAN WYSTAWY:

 

 

Projekt uzyskał dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013.

Całkowita wartość projektu: 878 614,02 PLN
Wartość dofinansowania z Fund. Eur.: 364 664,35 PLN

 

 

 

Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.




Patronat medialny:
TVP Kraków, Radio Kraków, Art&Business, Sztuka.pl

 

Herb Rawicz biskupa Jana Grota, zwornik ze sklepienia prezbiterium katedry krakowskiej (oryginał XIV w.), odlew gipsowy, po konserwacji
sala ekspozycyjna w piwnicach Pałacu Biskupa Erazma Ciołka
sala multimedialna
warsztaty plastyczne
Głowa Pięknej Madonny Krumłowskiej (oryginał około 1400), odlew gipsowy, po konserwacji
Przemyska Madonna Jackowa (oryginał XV w.), odlew gipsowy, po konserwacji
Copyright (c) 2006-2009 Muzeum Narodowe w Krakowie