Idź do treści strony
Dostępny dla niepełnosprawnych wzrokowo Przewijak Kawiarnia Dostępny dla niepełnosprawnych słuchowo facebook flickr googleplus instagram pinterest searchsearch twitterwifi Zakaz fotografowania youtube wheelchair Listgridheart LOGO kir Calendar Calendar Calendar Logo

Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii

19.01-29.03.2024 Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii

„Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii” to trzecia z cyklu wystaw „Japonia u progu nowoczesności. Design i wzornictwo ubiorów od około 1900 roku do lat 60. XX wieku na przykładzie darów współczesnych w Muzeum Narodowym w Krakowie”, a zarazem jego finalna odsłona. Ekspozycja kontynuuje myśl przewodnią poprzednich wystaw, których celem było przybliżenie historii, specyfiki i symboliki tradycyjnych japońskich strojów, a także ukazanie rozwoju japońskiej myśli projektowej i procesów modernizacyjnych, którym ona podlegała.

Tym razem zobaczyć będzie można oryginalne kimona, narzutki haori, jak i akcesoria je uzupełniające, ponadto japońskie stroje zostaną zaprezentowane na fotograficznych  kadrach, stając się jednocześnie przyczynkiem do opowieści o rozwoju fotografii w Japonii na przełomie XIX i XX wieku.

Fotografia zawitała do Japonii jako techniczna nowinka w latach 50. XIX wieku, jednak jej zdecydowany rozwój nastąpił wraz z przybyciem cudzoziemców zajmujących się nią profesjonalnie. Japończycy zainteresowani nowym rzemiosłem, zaznajamiali się z procesami fotograficznymi pod kierunkiem obcokrajowców.
Japońscy fotografowie przejmowali również od swoich nauczycieli zewnętrzną perspektywę postrzegania rodzimego kraju. W efekcie ich fotografie często powstawały - na styku romantycznych, lecz jednowymiarowych wyobrażeń. Ujęcia te znacząco mitologizowały tradycyjną kulturę kraju, zaś w mniejszym stopniu -skupiały się na transformacji i modernizacji czyli na czynnikach kształtujących dynamiczne zmiany, którym podlegała Japonia z przełomu wieków. Jednoaspektowość fotograficznych kadrów wynikała też z potrzeb dyktowanych przez rynki zbytu tego typu fotografii, które zebrane w albumach trafiały do Europy i Ameryki. Funkcjonowały tam jako pamiątki z dalekiego, odmiennego kulturowo kraju, wpisując się w obowiązujące o nim wyobrażenia i trafiając w ówczesne gusta tamtejszych odbiorców.

Wystawa zwraca uwagę także na kwestie towarzyszące ówczesnej fotografii: sposoby jej przechowywania, dystrybuowania i sygnowania oraz nadawania koloru monochromatycznym obrazom.

Opracowanie:
Agnieszka Gach
Beata Romanowicz
Magdalena Święch

Słowa kluczowe:

wystawa, Kamienica Szołayskich

MNK Szołayscy

pl. Szczepański 9, 31-011 Kraków
  • środa - niedziela: 10.00-16.00
  • poniedziałek: nieczynne
  • wtorek: 10.00-18.00
Dwukolorowy czerwono-żółty kobiecy pas obi o jednobarwnej dekoracji z każdej strony
Jedwab, tkanie, farbowanie
1965-1969
Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii
Krótka kobieca narzuta haori z motywami stylizowanych chryzantem
Jedwab, fakturowa tkanina wzorzysta, zdobienie technikami farbiarskimi
ok. 1960
Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii
Portret czterech kobiet ukazujących typ uczesania i wiązań pasów obi
Fotograf nieznany
Odbitka albuminowa, kolorowanie
1880-1900
Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii
Portret kobiety w lektyce niesionej przez dwóch mężczyzn
Fotograf nieznany
Odbitka albuminowa, kolorowanie
1885-1900
Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii
Aranżowana scena teatralna na tle ekranu z górą Fudżi
Fotograf nieznany
Odbitka albuminowa, kolorowanie
1880-1900
Japonia u progu nowoczesności utrwalona w fotografii
Kontynuując przeglądanie tej strony, akceptujesz pliki cookies. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności
Akceptuję